fredag 1. april 2011

Rockefeller by night

I dag har vore ein skikkelig avslappingsdag, der vi har gjort de siste innkjøpene og sett Top of the rock by night...

Formiddagen gikk vi rundt for å handle litt. Vi var innom klesbutikker og suvenirbutikker, og fikk kjøpt resten av det vi haddetenkt å kjøpe.

Etter dette var vi på rommet og jobbet med gruppeoppgave, siden vi tror vi må presentere praksisen for klassen på neste mandag. Greit å få dette gjort før vi kommer hjem. Da skal vi jo ha fri en uke.

Når kvelden kom spiste vi middag på Friday`s for tredje gang denne uken. Deter jo praktisk å bare gå rett over gaten, og så har de god mat der :)

Etter dette gikk vi til Rockefeller Center. Her tok vi heisen opp i 67. etasje, for å nyte utsikten. Da fikk vi sett New York med alle lysene også. Utrolig fint!

torsdag 31. mars 2011

Chinatown, Soho, Greenwich Village

I dag tok vi turen til Chinatown.

Merkelig å fortsatt vere i New York, samtidig som vi er i Kina. Her var ikke høye blokker, men små sjapper der du kunne kjøpe kinesiske suvenirer.

Etter dette gikk vi videre gjennom Soho, til Greenwich Village, der vi spiste på kinarestaurant. Vi var også innom Mongolia Bakery, kjent fra Sex og singelliv.

Anita og Ida Kristin, på Kinarestaurant

Mongolia Bakery

Etter denne turen tok vi taxi til hotellet for så å reise på Century 21 igjen for å handle.

Anita kjøpte seg koffert her om dagen, men når ho kom til hotellet viste det seg at alarmen fortsatt var på, så då bar det ut på Metroen igjen for å få alarmen av kofferten på butikken der den var kjøpt.

På kvelden gikk vi et stykke for å finne ein skikkelig pizza- restaurant, men det var verdt det. Koselig restaurant, veldig fin. Spiste masse pizza og i tillegg hadde vi dessert etterpå. Da måtte vi gå hjem igjen også....

Tone og Ida Kristin hadde en av tidenes artigste opplevelse. De sneik seg akkurat inn i ein heis på hotellet som skulle opp fra lobbyen. Inne i heisen står sjølvaste GAUTE ORMÅSEN. Ka er sjansen for det i New York???

onsdag 30. mars 2011

Madame Tussads og Broadway

Dette har vi fått gjort i dag...

Vi begynte dagen med å gå på Madame Tussads. Her var en del kjendiser og mange amerikanske politikere. Vi fikk også sett Wizzard of Oz i 4D.

Anita, sammen med Johnny Depp

Tone, sammen med Angelina og Brad

Marte, sammen med Oprah

Marte

4D film

Etter dette gikk vi på Times Square, handlet litt og stilte oss i kø for å kjøpe billetter til Broadway. Vi sto ca. 30 min i kø, og endte opp med 4 seter ved siden av hverandre på den musikalen vi først ønsket oss: Jersey Boys.

Når billettene var i boks, var det tid for shopping :) Vi spiste middag og gikk på Broadway. Det var et bra stykke med mange kjente sanger.

Tone, Anita og Marte klare for Jersey Boys.

The Four Seasons er ei pop-/rock-gruppe fra USA, særlig kjent for sine vokalarrangementer, som har likhetstrekk med doo-wop-stilen. Gruppa har eksistert sia slutten på 1950-tallet under skiftende navn og med ulike besetninger. Bare frontfigur og førstesanger Frankie Valli har stått fast. Øvrige medlemmer i den klassiske utgaven av gruppa, som i 1990 blei innvotert i Rockens æresgalleri, var Bob Gaudio (tangentinstrumenter og tenorsang), Tommy DeVito (gitar og barytonsang) og Nick Massi (bassgitar og bass-sang).
Ifølge Vokalgruppenes æresgalleri, der The Four Seasons blei innvalgt i 1999, var gruppa det mest populære hvite rockebandet før The Beatles. På verdensbasis sies de å ha solgt over 175 millioner plater.

The Four Seasons (navnet og det meste av musikken de har utgitt) eies juridisk av Valli og Gaudio i et likeverdig partnerskap.

I 2008 hadde den norske gruppa Madcon stor suksess med Four Seasons-låten «Beggin'»

tirsdag 29. mars 2011

Statue of Liberty, Ground Zero, Century 21

Alt dette har vi rukket å gjere i dag.

I dag tok vi Subwayen til World Trade center. Her ble vi møtt av en byggeplass, og skjønte ikke helt hvor vi skulle gå. Derfor gikk vi rett ned til sjøen for å finne oss en ferge å ta. Vi prøvde å lete etter en Circle Line Ferry, men endte opp med å ta Staten Island Ferry frem og tilbake.

Den nye bygningen på Ground Zero.

På tur med Staten Island Ferry

Statue og Liberty

Når vi kom tilbake gikk vi forbi South St Seaport, og gikk for å finne noe å spise. Vi gikk også nesten halveis over Brooklyn Bridge. Etter dette gikk vi mot Century 21. På veien var vi inne på 9/11 Memorial. Her var det utstilt forskjellige ting, masse til minne om 9/11. Det var også en modell for hvordan dette skulle bygges opp igjen. Vi fikk jo også sett bygningen de holde på å bygge opp igjen på området.

Brooklyn Bridge

Marte og Ainta

Marte, Tone, Anita og Ida Kristin

Modell for Ground Zero

Century 21 var kaos av varer og folk. Men det var billig her. Og alle fant noe å kjøpe seg.

Empire State Building

I går glemte vi å oppdatere bloggen, men her kommer oppdateringer fra i går...

Vi begynte dagen med shopping på Macy`s, Old Navy, Manhattan Mall og diverse annet. Etter lunsj tok vi oss en tur der vi gikk et stykke oppover 5th Avenue.

Vi hadde regnet med det var mye kø for å komme opp i Empire State Building, men det var det visst ikke. Kom oss opp med en gang, til 86.etasje. Der hadde vi god utsikt over byen. Det var først når vi kom opp hit vi så at bygningen var høyere enn de andre. Fra bakken ser alle husene bare kjempehøye ut.

Etter Vi hadde vært oppe der, gikk Tone, Ida Kristin og Anita på Skyride. Det er type film, men setene beveger på seg, så det føles virkelig ut som du er ute og flyr helikopter, løper i butikker og kjører berg-og-dalbane.

Fifth Avenue

The New York Public Library

Chrysler Buildning fra Empire State Building

Tone, Anita og Marte

Citicorp Building

Sørover på Manhattan

Det ble litt shopping igjen etterpå, før vi avsluttet kvelden med middag på Hard Rock Cafè.

søndag 27. mars 2011

Central Park

I dag har vi prøvd ut New Yorks subway og vært i Central Park.

Vi begynte dagen med å reise opp til Central Park. Der gikk vi i Central Park Zoo og så på dyrene der. Fikk med oss når de matet sjåløvene. Liten, men koselig park, med mange forskjellige dyr.

Anita, Tone og Marte i Central Park

Marte, Anita og Ida Kristin i Central Park Zoo

Sjøløvene

Etter dette fant vi en hestetaxi. Vi fikk sitte i vogn, og den greie iren som styrte hesten, guidet oss en liten runde i parken.

Hestetaxi

Marte og Anita

Ida Kristin og Tone

Etter dette bar det rett på shopping. Var innom DKNY, Levi`s, Bloomingdale`s og Esprit. Her ble det handlet jakker, bukser, gensere og mer. I dag har kortene fått svi :) Brukte hele dagen i byen.

På kvelden var vi ute og spiste pizza rett over gaten for hotellet.

lørdag 26. mars 2011

I LOVE New York :)

Då har vi ankommet New York.

New York!

Vi begynte dagen med å pakke oss ut av leilighetene, før vi ble hentet av Sharon og kjørt til flyplassen. Vi tok et lite fly til NY JFK.

American Eagle; sånt fly vi kom med.

Welcome to New York

Allerede på flyplassen ble vi møtt av folk som kunne kjøre oss, for de hadde taxi. Vi var litt skeptiske, fordi de var så påtrengende. En mann som var tydelig merket med at han kom fra et firma, ba oss vente innenfor. Da sa han at vi måtte stille oss taxi-køen, og ikke sitte på med noen andre. Igjen kom folk og ville kjøre oss, men vi sa vi skulle stille oss i køen. Noen av disse fortalte oss at de taxiene bare gikk til Brooklyn, ikke til Manhattan der vi skulle. Smart som vi var, og vanskelig å lure, spurte vi han som sto og delegerte taxier til folk, og han kunne fortelle at taxiene gikk til Manhattan.

Vi kom inn i sentrum og fant hotellet vårt. Sentralt og veldig flott. Fikk tildelt rom i 20. etasje.

Hotellrommet; Her kan det bli trangt om plassen, men ka gjør vel det? Vi e jo i New York. Vi ska jo ikkje sitte på hotellrommet då.

Når vi hadde funnet oss til rette der, gikk vi ut for å spise på Fridays. Derfra gikk turen nedover 34th street, innom noen skobutikker. Convers-sko og joggesko ble handlet. Empire State Building ligger tre kvartal bortenfor hotellet, og slukket lyset i en time pga. Earth Hour. Videre gikk vi opp 6th avenue, og havnet midt på Times Square. Her var vi innom den gigantiske Toys 'R' us.

Tone, Anita og Marte med Empire State Building i bakgrunnen.

Times Square

Ida Kristin

Tone

Tone, Anita og Marte på Toys 'R' us.

Et lite legohus.

Det gjør nesten vondt i nakken av å se toppen på alle de høye husene, og i morgen blir det joggesko på beina :)